Wednesday, October 20, 2010

TAQ - 850 Turbo

Ok..ni nak review pasal TAQ yang mana sebelumnya engine carb....owner mr PET uniKL telah beli engine lantai dan minta P44 Autoworks kawin untuk jadikan 850T ...x lupa juga kawan owner yang banyak membantu mr PIJON ... so....layannnn

2 blok sekali kena barai....kira rekod la..x da owner cam mr PET ni..masuk tebo terus kawin blok..tebo besar..kira 2nd stage upgrade dah ni


wiring loom....pijon x sempat pun nak study..da siap..hahah


finally after 14days ... start...

std jek...intercooler pun x nampak..850T rulez


106 comments:

  1. Assalamualaikum.....tumpang tanya, engine lantai yg owner beli tu L2(ef-? ) or L5 (EF-RL betul ke)

    ReplyDelete
  2. owner beli enjin lantai l2s aje...ef..nak amik head sama wiring dan gearbox..lain suma kami rojak buah sama 850 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam boss nk tnya.. Sy punya enjin l2s tpi pakai blok 850. Head l2s singlecam.. Persoalanye boleh ke klu sy nk pakai head twincam msk. Nk mengantikan head l2s yg singlecam tu

      Delete
    2. Salam tuan... saya baru beli L2s Efi wiring lantai.. minta bantuan sambungan wiring L2 dengan wiring kancil 660

      Delete
  3. P44'keta aku l2..aku ada eng850 complete ..klu nak wat 882t brapa rm nak stanby wat beli barang ngan upah
    tk

    ReplyDelete
  4. hafiz...boleh kalau nak wat 882T...
    bro carikan or saya bleh sediakan...

    -blok complete bawah 850..kiranya suma mo ada lah..
    -kos nak wat..kira general overhaul..mau ada dalam rm 1.5k..kiranya suma barang kita tukar lah...sebab ring/timingbelt/conrod suma mo baru...
    -blok complete bawah selalu orang jual dalam rm 400....kalau bro dapat sendiri sediakan dalam 1.5k...kalau saya punya..bro standby 2k..kira dah bleh buat..insyaallah cukup...engine fully rebuilt with all original parts cam taq nih..nak senang mai wsop..saya citer a to z..kalau nak sep..pun boleh..kita just pasang...kos x samapi 1k...

    ReplyDelete
  5. just pasang..kiranya..engine 850 tu terus tempek head l2..wat return..dan bypass sensor..kiranya apa pun x wat kat blok 850 tu..kira suma pakai barang ori 850...

    ReplyDelete
  6. patut ka saya jawab soklan ni bro? bro cuba pikir kaki panjang vs kaki pendek..sapa sampai dulu ?
    tips:660 pendek 850 panjang
    hehehe..tapi kalau ngan pdw3054 (660) aje...susah la TAQ nak cari makan..

    ReplyDelete
  7. Salam ... Bro, saya baru berjinak2 ngan kete kancil ... So, minta bantuan / nasihat ... kancil saya enjin 850, head 6 valve kan ... soalan saya, bolehkah head 12 valve dipasang kpd enjin 850 ... kalau boleh head dr model mana? L2 @ L2S ... minta penjelasan ... TQ

    ReplyDelete
  8. boleh pasang...sama kes cam TAQ ni lah....tapi bro kena beli head 12v/wiring/ecu/tank petrol..baru bleh cerita..saya x mau cari..sbb kompom susah mo dapat....huhu...go for halfcut or cari engine lantai complete wiring cam TAQ ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum bro nk tanye,saye skarang injin KANCIL 850 head 6v,boleh ker nk masuk terus head 12v tu?

      Delete
  9. So, maksudnya convert jadi 850 NA injectionlah ... ke convert turbo? ... Buat masa skrg nie kalau boleh saya just nak tukar head 12 valve tu jer and still nak pakai carburetor ... sbb dah alang2 nak wat top overhaul, baik tukar terus y 12 valve nyer ... de kena modify ape2 ke? ... maaf byk tanya, mmg byk nak tanya pon, he3 ...

    ReplyDelete
  10. kalau nak pakai head 12v aje bleh..tapi kena cari suma complete sekali exaust magnifold...tapak carburator .. baru bleh..dan mmg susah gila nak dapat...

    ReplyDelete
  11. Erm, gitu lak susah mau dapat ... so, kena modifylah kalau mau pakai jugak ... Bro apa maksud yang bro jawab soalan Hafiz tu : just pasang..kiranya..engine 850 tu terus tempek head l2..wat return..dan bypass sensor..kiranya apa pun x wat kat blok 850 tu..kira suma pakai barang ori 850... TQ

    ReplyDelete
  12. OK Bro, Tq ... Dah jelas ... Cuma RM jer lom ade ...

    ReplyDelete
  13. salam,bro nak tanya,kancil bila enjin dah panas,bila mati enjin,nak start balik,just bunyik solenoid,ketak3...apasal ya?

    ReplyDelete
  14. Salam garr...nak tanya skit....klu blok l2 nak masuk piston kelisa ngan gearbox kelisa....modal agak2 berapa nak spare?siap pasang semua skali....tq

    ReplyDelete
  15. blok l2 kalau masuk piston kelisa mmg boleh..tapi gearbox kalu...x best bro...cari gearbox 850..gearbox kelisa sesuai utk blok EJ

    ReplyDelete
  16. Ooo..ok garr...tq...keta lani dok bangkai kat umah...overheat aritu.....gasket head pecah kot...minyak jadi susu....ingat nak spare duit n cari brg skit dulu....nnti dah steady...saya call garr...klu carier dah ready...bleh trus mai amek keta kat umah...tq garr...

    ReplyDelete
  17. Salam bro, saya nak tanye banyak ni.,hahaha gearbox ni owner pakai asal 850 ke mira 660? boleh tahan ke gearbox 850 N/A dengan enjin turbo ni? so, maknanye, enjin ni dah jadi injection and 12v la kan? kacuk dengan enjin l2s? ni kira rebuit@bikin balik enjin ke modi skit2 je? camner plak fuel tank, water pump, and so on ke pomen wat basic and part tertentu je yang ke replace dgn barang mira l2s? brape hari makan mase ni? gua nak hantar, gua duk jauh bro.

    ReplyDelete
  18. kete ni dah ulang tahun ke 3 dah bro....skang ni owner dok rawang..keje sana...tadak masalah..bukan plug n play cam tu ja....kete ni 882 Turbo....kacuk banyak barang..kos pun bleh pengsan..dulu owner buat habis around 8k cam tu..baru baru ni saya ada buat sebiji habis 11k.... cuba check 850T warna merah

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro nk tnye kalau tukor enjin kancil 660 kepada l2 brape upah?? enjin lantai

      Delete
    2. salam bro nk tnye kalau tukor enjin kancil 660 kepada l2 brape upah?? enjin lantai

      Delete
    3. upah rm 600..bawa semua barang mai

      Delete
    4. salam bro,,, kalau nak buat 850T ni berapa kos,,,enjin asal sekarang 850,,bagi hrga skali enjin lantai l2s dan upah psg bro

      Delete
    5. sila ke wsop...pastinya ber K .. x boleh jimat kalau nak laju

      Delete
    6. Boss wokshop area mana..campak no phne..

      Delete
  19. mahai gak noh.. letak e-manage ka??
    kalo buh turbokit ni.. xyah endorse ke n lepas JPJ ?

    ReplyDelete
  20. nak tahan kena habis banyak la bro...kalau x mo tahan....4k pun cukup..tapi kompom pecah engine tu nanti

    ReplyDelete
  21. bro nak tnye ni,sye nak main n/a je..kancil850 head dah tukar 12v,carb pon dah tukar 12v..ape lg perlu tuk bg laju lg??

    ReplyDelete
  22. Salam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??

    ReplyDelete
  23. Salam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??

    ReplyDelete
  24. Salam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??

    ReplyDelete
  25. Salam..boss kereta saya engine kelisa 2nd gen bolt on turbo wiring standard NA boleh ke kalau saya nak convert masuk wiring l9rs turbo? emanage,injector,fuel regulator and fuel pump semua dah ada tapi still minyak lean bila floor..banyak tak wiring yang nak kena kacuk kalau masuk wiring l9rs ni?

    ReplyDelete
  26. x patut lean kalau semua tu dah ade...return line ada buat tak

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Bro nk tanya byk jgk ni..hehe.. Kalau nk bolt on turbo kt enjin kancil standard 850 apa yg kena buat and brp kosnya? Klau tukar head n carb 12v tu top speed bleh pegi smpai bpe agak2? Jpj lps tak? Sbb skrg bleh je pegi 140.. Buat exhaust system je haritu..

    ReplyDelete
  29. Bro nk tya.aku ada kancil mata petak thun 97 or 98..nak masuk injin kelisa.bole bg details ttg kbaikan dn kburukan yg d hdapi nt ke..tq bro.peace

    ReplyDelete
  30. boleh...tadak masalah..mmg kita dok masukkan pun

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Bro...skrg sya pakai enjin 850 tahun 2004...Kalau nak kacuk dgn enjin l2 or l2s bleh tak? Ada perbezaan tak antara blok 850 tahun 2004 dengan enjin l2 or l2s? satu lagi kalau pakai piston l2 or l2s dekat blok 850 dia punya conrod still pakai ori 850 or kena pakai l2/l2s punya?

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. hello bro .nak tanya sikit .sya ada head L2 dengan wiring complete ecu L5 3 piston .boleh ka letak kat head tu ?

    ReplyDelete
  36. Replies
    1. bro kalo piston kelisa 72mm masuk blok kancil 660 perlu ketam ka piston tu lg.. atau mcm mana sbb kalo sy tengok tinggi sikit tu piston 72 mm berbanding dengan standard piston 68mm

      Delete
  37. Bro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?

    ReplyDelete
  38. Bro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?

    ReplyDelete
  39. Bro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?

    ReplyDelete
  40. konbed gearbox saja rm 1200 siap set oil cooler...

    ReplyDelete
  41. salam bos. tumpang tnye. nk convert kancil petak 850 auto g manual leceh x? ad kene mod atau bole terus masok? l2s nk kacuk block 850, ad kene mod pape x? tq bos

    ReplyDelete
  42. x susah..bawa mai wsop kita boleh setel

    ReplyDelete
  43. salam p44..saya ada kancil 660 stended pekak...aritu beli 850 complete...klu nk kacuk jd 882 brapa kos p44 amek?kira semua brg dlm tukaq...nk kacuk...mohon pencerahan boss...nk merasa 882 na

    ReplyDelete
  44. na x leh jadi 882 lah bro...kena lebih or sama cc

    ReplyDelete
  45. Slm bro...tompang tanye block ej nk msk head l2 mcm mn nk seting oil pump...lobang kt block kena tebok ke

    ReplyDelete
  46. yes..kena buat balik..kalu x .. x tahan

    ReplyDelete
  47. Boss sy ad problem la....sy msk full wiring l2....wiring auto....disibuter x de api.....bley tnjk ajr x diagram disibutr

    ReplyDelete
  48. Salam... Nak tanya... Kete sy enjin L5 3piston... Klau nk masuk blok EJ skali Gearbox, ape brg yg perlu standby? Upahnye? Rasa mcm nk bt 1.0t plop..

    ReplyDelete
  49. sila ke wsop utk bincang dengan owner workshop

    ReplyDelete
  50. kenari saya da tukar gearbox auto.. tp rpm tinggi sgt la.. bole setting bagi rendah ke?

    ReplyDelete
  51. salam....bos nk tnye starter kancil dgn l2 sama x?? saya masuk enjin l2 guna starter kancil apabila spark die x lekat lar bos....cmne erk???

    ReplyDelete
  52. salam bos..nk tnya kancil sy skng pakai head 6v piston kelisa 72mm.kalo masuk head 12v? overhead x agak2?

    ReplyDelete
  53. Oo..yeke.. juz nk pencerahan..apa bezanya enjin ef head 6v dgn head 12v tu?? beza dari segi apa bro? condition skng head 6v + piston kelisa + gearbox 850 = running smooth, pickup terbaik jgk la compare sebelumnya dan enjin x meraung masa pemanduan.cuma top speed je :( adakah dgn masuk head 12v dpt top speednya? terima kasih bro..harap dapat bantu

    ReplyDelete
  54. Salam bro. sy ad kancil 850 na.nak tanya.. boleh ke msuk enjin kelisa and berapa ye kos enjin dgn pemasangan. harap dapat bantu. terima kasih

    ReplyDelete
  55. boleh..pakej siap pasang rm 3000 ~ 3500 on the road

    ReplyDelete
  56. Tumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?

    ReplyDelete
  57. Tumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?

    ReplyDelete
  58. Tumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?

    ReplyDelete
  59. tumpang tanya tuan..kalau nk taruk intercooler depan berapa kos?tq

    ReplyDelete
  60. tumpang tanya tuan..kalau nk taruk intercooler depan berapa kos?tq

    ReplyDelete
  61. ikut bajet..kalau nak stainless steel tebal hos samco..mo ada 800-1000

    ReplyDelete
  62. Ada lg yg tnya mknanya msh bru lgi lah bnda nie... bos worshop kt mana?? Sbb nk tnya lbh lanjut pasal 850efi 12 valve nie... kalau blh bg no whassap dlu.. pape hal sy whassap...

    ReplyDelete
  63. Ada lg yg tnya mknanya msh bru lgi lah bnda nie... bos worshop kt mana?? Sbb nk tnya lbh lanjut pasal 850efi 12 valve nie... kalau blh bg no whassap dlu.. pape hal sy whassap...

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum bro. kancil sy ori 850 now nk convert 850T. berape modal bro, set masuk gear 3 meter katuk 160. ni nbo saya 0124966860 wan

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum bro. kancil sy ori 850 now nk convert 850T. berape modal bro, set masuk gear 3 meter katuk 160. ni nbo saya 0124966860 wan

    ReplyDelete
  66. Assalammualaikum bro. akzos saya dok keluar asap putih kalau dok rem kereta.kalau nak buat general overhoul berapa upahnya.injin JB-DET Move L9 660cc.

    ReplyDelete
  67. Assalammualaikum bro. akzos saya dok keluar asap putih kalau dok rem kereta.kalau nak buat general overhoul berapa upahnya.injin JB-DET Move L9 660cc.

    ReplyDelete
  68. tnya ckit bos,enjin l200 660 tebo, nk msuk blok 1000 ej,tpi pki blik head L200 660,apa yg nk kena ubah? lgi 1 pki gear box LSD tapak untuk ikat smbg drifshaf sama kew pada blok ej 1000 tu gn enjin L200?
    🙏tunjuk ajr ye
    😁bru nk bejinak2x ne hehehehe

    ReplyDelete
  69. Bos boleh tnye, enjin l2s lantai complete wiring, kacuk blok asal 850 na, mmg kene buat lubang2 sensor sebijik mcm blok l2s ke?

    ReplyDelete
  70. Salam bro...nk tny skit...kalau msuk l2s,cam pulley pkai yg bleh laras tu,kalau set top,pick up nnti jdi kurang ye?lgi 1,cam pulley ni tahan lsk mcm oem punya ke?.

    ReplyDelete
  71. Salam bro...nk tny skit...kalau msuk l2s,cam pulley pkai yg bleh laras tu,kalau set top,pick up nnti jdi kurang ye?lgi 1,cam pulley ni tahan lsk mcm oem punya ke?.

    ReplyDelete
  72. Bro. Nak tanya. L9 ni gearbox guna 660 atau 850 ya?

    ReplyDelete
  73. Salam king..hehe..nak minta ilmu ckit bab enjin and gearbox.

    First: nak masuk piston 1.0 pda enjin standart 850cc.piston apa yang okay?
    Kedua: nak tukar clucth.clucth apa yg okay and klau tukar spoket(piring) gearbox yg besar sikit.adkh bole tmbah laju pda kereta or sebaliknya??

    ReplyDelete
  74. Salam BRO..nak tanya la,sy baru amik L9 turbo jbdet..masok kancil gearbox apa ye nk pakai,yg best...boleh suggest xbro gearbox apa....

    ReplyDelete
  75. Helo bos mau tanya ne..lau enjin 660 viva msuk block ej 1.0 boleh kah...tq

    ReplyDelete
  76. Hello bos mau tnya skrg enjin 660 masuk injection l2s.masalah skrg bila jalan ok cuma lmbab sikit.tp bila dh lama matikan enjin .start blk susah hidup .knpa ya.adakah minyk lebih.mohon bantuan.

    ReplyDelete
  77. salam bos, nak tanya sikit, sekarang kancil saya masuk l2s stnd. if saya nk masuk block ej1000 sedap x?apa barang yang perlu sy tukar & untuk jangka hayat tahan lama ?

    ReplyDelete
  78. salam smua saya ada pertanyaan skrg mira saya L2s kawin block ED 850cc piston L2s semua sudah bikin.. persoalan saya timing belt guna apa klu L2s Tak cun pendek. Guna Timing belt Ed 10 atau Timing belt Ed 12valve

    ReplyDelete
  79. Salam nk tny..keta sy sekarang pkai enjin ej1000..klau nk masuk terbo bnyk ke kos dia?bnyk brng ke nk kna tukar?

    ReplyDelete
  80. Salam,bro..klau 850 nk jadi kn injection,ape yg perlu tukar da berapa kos?

    ReplyDelete
  81. Salam,head L2S tukar ke kancil 660 standard carburator..boleh tak gunakan wiring yg sedia ada itu?

    ReplyDelete
  82. Selamat malam... Saya nak tanya sikit macam mana nak cari wayar fuel pump untuk nak buat relay fuel pump..minta tunjuk ajar kwan2

    ReplyDelete
  83. Boss.. lokasi bengkel di mana...

    ReplyDelete
  84. Bos macam mana nak sambung wiring enjin l2s dengan wiring body kancil 850 ye???bantuan tuan

    ReplyDelete
  85. Salam, nak Tanya, Kalau masuk gearbox Kelisa auto 4 speed Kat Kancil auto 850 ok tak?

    ReplyDelete
  86. Ramai nohhh nk kacuk wiring 850 dgn L2 yaa...brg L2/L2s sekarang susah sgt cari,ada tu ada...tapi harga melambung,macam head L2s harga 600-700,belum lagi brg injection,tank,wiring,ecu lagi ...kalau bolt on 850 dgn brg2 L2s,sumpahh keluar banyak,dan puas hati ..

    ReplyDelete