2 blok sekali kena barai....kira rekod la..x da owner cam mr PET ni..masuk tebo terus kawin blok..tebo besar..kira 2nd stage upgrade dah ni
wiring loom....pijon x sempat pun nak study..da siap..hahah
finally after 14days ... start...
std jek...intercooler pun x nampak..850T rulez
Assalamualaikum.....tumpang tanya, engine lantai yg owner beli tu L2(ef-? ) or L5 (EF-RL betul ke)
ReplyDeleteowner beli enjin lantai l2s aje...ef..nak amik head sama wiring dan gearbox..lain suma kami rojak buah sama 850 !
ReplyDeleteSalam boss nk tnya.. Sy punya enjin l2s tpi pakai blok 850. Head l2s singlecam.. Persoalanye boleh ke klu sy nk pakai head twincam msk. Nk mengantikan head l2s yg singlecam tu
DeleteSalam tuan... saya baru beli L2s Efi wiring lantai.. minta bantuan sambungan wiring L2 dengan wiring kancil 660
DeleteP44'keta aku l2..aku ada eng850 complete ..klu nak wat 882t brapa rm nak stanby wat beli barang ngan upah
ReplyDeletetk
hafiz...boleh kalau nak wat 882T...
ReplyDeletebro carikan or saya bleh sediakan...
-blok complete bawah 850..kiranya suma mo ada lah..
-kos nak wat..kira general overhaul..mau ada dalam rm 1.5k..kiranya suma barang kita tukar lah...sebab ring/timingbelt/conrod suma mo baru...
-blok complete bawah selalu orang jual dalam rm 400....kalau bro dapat sendiri sediakan dalam 1.5k...kalau saya punya..bro standby 2k..kira dah bleh buat..insyaallah cukup...engine fully rebuilt with all original parts cam taq nih..nak senang mai wsop..saya citer a to z..kalau nak sep..pun boleh..kita just pasang...kos x samapi 1k...
just pasang ? cam na tu ?
ReplyDeletejust pasang..kiranya..engine 850 tu terus tempek head l2..wat return..dan bypass sensor..kiranya apa pun x wat kat blok 850 tu..kira suma pakai barang ori 850...
ReplyDeleteperf dia ? ngan 660t cam ne ?
ReplyDeletepatut ka saya jawab soklan ni bro? bro cuba pikir kaki panjang vs kaki pendek..sapa sampai dulu ?
ReplyDeletetips:660 pendek 850 panjang
hehehe..tapi kalau ngan pdw3054 (660) aje...susah la TAQ nak cari makan..
Salam ... Bro, saya baru berjinak2 ngan kete kancil ... So, minta bantuan / nasihat ... kancil saya enjin 850, head 6 valve kan ... soalan saya, bolehkah head 12 valve dipasang kpd enjin 850 ... kalau boleh head dr model mana? L2 @ L2S ... minta penjelasan ... TQ
ReplyDeleteboleh pasang...sama kes cam TAQ ni lah....tapi bro kena beli head 12v/wiring/ecu/tank petrol..baru bleh cerita..saya x mau cari..sbb kompom susah mo dapat....huhu...go for halfcut or cari engine lantai complete wiring cam TAQ ni
ReplyDeleteAssalamualaikum bro nk tanye,saye skarang injin KANCIL 850 head 6v,boleh ker nk masuk terus head 12v tu?
DeleteSo, maksudnya convert jadi 850 NA injectionlah ... ke convert turbo? ... Buat masa skrg nie kalau boleh saya just nak tukar head 12 valve tu jer and still nak pakai carburetor ... sbb dah alang2 nak wat top overhaul, baik tukar terus y 12 valve nyer ... de kena modify ape2 ke? ... maaf byk tanya, mmg byk nak tanya pon, he3 ...
ReplyDeletekalau nak pakai head 12v aje bleh..tapi kena cari suma complete sekali exaust magnifold...tapak carburator .. baru bleh..dan mmg susah gila nak dapat...
ReplyDeleteErm, gitu lak susah mau dapat ... so, kena modifylah kalau mau pakai jugak ... Bro apa maksud yang bro jawab soalan Hafiz tu : just pasang..kiranya..engine 850 tu terus tempek head l2..wat return..dan bypass sensor..kiranya apa pun x wat kat blok 850 tu..kira suma pakai barang ori 850... TQ
ReplyDeleteyes...cam tu lah.....
ReplyDeleteOK Bro, Tq ... Dah jelas ... Cuma RM jer lom ade ...
ReplyDeletesalam,bro nak tanya,kancil bila enjin dah panas,bila mati enjin,nak start balik,just bunyik solenoid,ketak3...apasal ya?
ReplyDeletecheck starter
ReplyDeleteSalam garr...nak tanya skit....klu blok l2 nak masuk piston kelisa ngan gearbox kelisa....modal agak2 berapa nak spare?siap pasang semua skali....tq
ReplyDeleteblok l2 kalau masuk piston kelisa mmg boleh..tapi gearbox kalu...x best bro...cari gearbox 850..gearbox kelisa sesuai utk blok EJ
ReplyDeleteOoo..ok garr...tq...keta lani dok bangkai kat umah...overheat aritu.....gasket head pecah kot...minyak jadi susu....ingat nak spare duit n cari brg skit dulu....nnti dah steady...saya call garr...klu carier dah ready...bleh trus mai amek keta kat umah...tq garr...
ReplyDeleteokeh....maseh bro
ReplyDeleteSalam bro, saya nak tanye banyak ni.,hahaha gearbox ni owner pakai asal 850 ke mira 660? boleh tahan ke gearbox 850 N/A dengan enjin turbo ni? so, maknanye, enjin ni dah jadi injection and 12v la kan? kacuk dengan enjin l2s? ni kira rebuit@bikin balik enjin ke modi skit2 je? camner plak fuel tank, water pump, and so on ke pomen wat basic and part tertentu je yang ke replace dgn barang mira l2s? brape hari makan mase ni? gua nak hantar, gua duk jauh bro.
ReplyDeletekete ni dah ulang tahun ke 3 dah bro....skang ni owner dok rawang..keje sana...tadak masalah..bukan plug n play cam tu ja....kete ni 882 Turbo....kacuk banyak barang..kos pun bleh pengsan..dulu owner buat habis around 8k cam tu..baru baru ni saya ada buat sebiji habis 11k.... cuba check 850T warna merah
ReplyDeletesalam bro nk tnye kalau tukor enjin kancil 660 kepada l2 brape upah?? enjin lantai
Deletesalam bro nk tnye kalau tukor enjin kancil 660 kepada l2 brape upah?? enjin lantai
Deleteupah rm 600..bawa semua barang mai
Deletesalam bro,,, kalau nak buat 850T ni berapa kos,,,enjin asal sekarang 850,,bagi hrga skali enjin lantai l2s dan upah psg bro
Deletesila ke wsop...pastinya ber K .. x boleh jimat kalau nak laju
DeleteBoss wokshop area mana..campak no phne..
Deletemahai gak noh.. letak e-manage ka??
ReplyDeletekalo buh turbokit ni.. xyah endorse ke n lepas JPJ ?
nak tahan kena habis banyak la bro...kalau x mo tahan....4k pun cukup..tapi kompom pecah engine tu nanti
ReplyDeletebro nak tnye ni,sye nak main n/a je..kancil850 head dah tukar 12v,carb pon dah tukar 12v..ape lg perlu tuk bg laju lg??
ReplyDeleteSalam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??
ReplyDeleteSalam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??
ReplyDeleteSalam bos..kancil saya enjin n/a 660 12valve tp saya guna blok 850..skrg ni topspeed kancil saya setakat 120-130 ja dan exzaust saya guna trumpet. Soalan saya camna nk bg rapat meter ke 160??adakah perlu tukar exzaust??
ReplyDeleteSalam..boss kereta saya engine kelisa 2nd gen bolt on turbo wiring standard NA boleh ke kalau saya nak convert masuk wiring l9rs turbo? emanage,injector,fuel regulator and fuel pump semua dah ada tapi still minyak lean bila floor..banyak tak wiring yang nak kena kacuk kalau masuk wiring l9rs ni?
ReplyDeletex patut lean kalau semua tu dah ade...return line ada buat tak
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro nk tanya byk jgk ni..hehe.. Kalau nk bolt on turbo kt enjin kancil standard 850 apa yg kena buat and brp kosnya? Klau tukar head n carb 12v tu top speed bleh pegi smpai bpe agak2? Jpj lps tak? Sbb skrg bleh je pegi 140.. Buat exhaust system je haritu..
ReplyDeleteBro nk tya.aku ada kancil mata petak thun 97 or 98..nak masuk injin kelisa.bole bg details ttg kbaikan dn kburukan yg d hdapi nt ke..tq bro.peace
ReplyDeleteboleh...tadak masalah..mmg kita dok masukkan pun
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro...skrg sya pakai enjin 850 tahun 2004...Kalau nak kacuk dgn enjin l2 or l2s bleh tak? Ada perbezaan tak antara blok 850 tahun 2004 dengan enjin l2 or l2s? satu lagi kalau pakai piston l2 or l2s dekat blok 850 dia punya conrod still pakai ori 850 or kena pakai l2/l2s punya?
ReplyDeletesama..modify sikit ja...
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletehello bro .nak tanya sikit .sya ada head L2 dengan wiring complete ecu L5 3 piston .boleh ka letak kat head tu ?
ReplyDeleteboleh
ReplyDeletebro kalo piston kelisa 72mm masuk blok kancil 660 perlu ketam ka piston tu lg.. atau mcm mana sbb kalo sy tengok tinggi sikit tu piston 72 mm berbanding dengan standard piston 68mm
DeleteBro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?
ReplyDeleteBro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?
ReplyDeleteBro, kancil660 manual, nk convert auto. Alang2 ada enjin sesuai x? Brp kos + upah?
ReplyDeletekonbed gearbox saja rm 1200 siap set oil cooler...
ReplyDeletesalam bos. tumpang tnye. nk convert kancil petak 850 auto g manual leceh x? ad kene mod atau bole terus masok? l2s nk kacuk block 850, ad kene mod pape x? tq bos
ReplyDeletex susah..bawa mai wsop kita boleh setel
ReplyDeletesalam p44..saya ada kancil 660 stended pekak...aritu beli 850 complete...klu nk kacuk jd 882 brapa kos p44 amek?kira semua brg dlm tukaq...nk kacuk...mohon pencerahan boss...nk merasa 882 na
ReplyDeletena x leh jadi 882 lah bro...kena lebih or sama cc
ReplyDeleteSlm bro...tompang tanye block ej nk msk head l2 mcm mn nk seting oil pump...lobang kt block kena tebok ke
ReplyDeleteyes..kena buat balik..kalu x .. x tahan
ReplyDeleteBoss sy ad problem la....sy msk full wiring l2....wiring auto....disibuter x de api.....bley tnjk ajr x diagram disibutr
ReplyDeleteSalam... Nak tanya... Kete sy enjin L5 3piston... Klau nk masuk blok EJ skali Gearbox, ape brg yg perlu standby? Upahnye? Rasa mcm nk bt 1.0t plop..
ReplyDeletesila ke wsop utk bincang dengan owner workshop
ReplyDeletekenari saya da tukar gearbox auto.. tp rpm tinggi sgt la.. bole setting bagi rendah ke?
ReplyDeletegearbox pkai gearbox jbjl.
ReplyDeletehurm...sapa suh pakai gearbox jbjl
ReplyDeletesalam....bos nk tnye starter kancil dgn l2 sama x?? saya masuk enjin l2 guna starter kancil apabila spark die x lekat lar bos....cmne erk???
ReplyDeletesalam bos..nk tnya kancil sy skng pakai head 6v piston kelisa 72mm.kalo masuk head 12v? overhead x agak2?
ReplyDeletekena pandai buat
ReplyDeleteOo..yeke.. juz nk pencerahan..apa bezanya enjin ef head 6v dgn head 12v tu?? beza dari segi apa bro? condition skng head 6v + piston kelisa + gearbox 850 = running smooth, pickup terbaik jgk la compare sebelumnya dan enjin x meraung masa pemanduan.cuma top speed je :( adakah dgn masuk head 12v dpt top speednya? terima kasih bro..harap dapat bantu
ReplyDeleteSalam bro. sy ad kancil 850 na.nak tanya.. boleh ke msuk enjin kelisa and berapa ye kos enjin dgn pemasangan. harap dapat bantu. terima kasih
ReplyDeleteboleh..pakej siap pasang rm 3000 ~ 3500 on the road
ReplyDeleteTumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?
ReplyDeleteTumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?
ReplyDeleteTumpang tanya tuan. full set wiring L2s berapa harga market?
ReplyDeletetumpang tanya tuan..kalau nk taruk intercooler depan berapa kos?tq
ReplyDeletetumpang tanya tuan..kalau nk taruk intercooler depan berapa kos?tq
ReplyDeleteikut bajet..kalau nak stainless steel tebal hos samco..mo ada 800-1000
ReplyDeleteAda lg yg tnya mknanya msh bru lgi lah bnda nie... bos worshop kt mana?? Sbb nk tnya lbh lanjut pasal 850efi 12 valve nie... kalau blh bg no whassap dlu.. pape hal sy whassap...
ReplyDeleteAda lg yg tnya mknanya msh bru lgi lah bnda nie... bos worshop kt mana?? Sbb nk tnya lbh lanjut pasal 850efi 12 valve nie... kalau blh bg no whassap dlu.. pape hal sy whassap...
ReplyDeleteassalamualaikum bro. kancil sy ori 850 now nk convert 850T. berape modal bro, set masuk gear 3 meter katuk 160. ni nbo saya 0124966860 wan
ReplyDeleteassalamualaikum bro. kancil sy ori 850 now nk convert 850T. berape modal bro, set masuk gear 3 meter katuk 160. ni nbo saya 0124966860 wan
ReplyDeleteAssalammualaikum bro. akzos saya dok keluar asap putih kalau dok rem kereta.kalau nak buat general overhoul berapa upahnya.injin JB-DET Move L9 660cc.
ReplyDeleteAssalammualaikum bro. akzos saya dok keluar asap putih kalau dok rem kereta.kalau nak buat general overhoul berapa upahnya.injin JB-DET Move L9 660cc.
ReplyDeletetnya ckit bos,enjin l200 660 tebo, nk msuk blok 1000 ej,tpi pki blik head L200 660,apa yg nk kena ubah? lgi 1 pki gear box LSD tapak untuk ikat smbg drifshaf sama kew pada blok ej 1000 tu gn enjin L200?
ReplyDelete🙏tunjuk ajr ye
😁bru nk bejinak2x ne hehehehe
Bos boleh tnye, enjin l2s lantai complete wiring, kacuk blok asal 850 na, mmg kene buat lubang2 sensor sebijik mcm blok l2s ke?
ReplyDeleteSalam bro...nk tny skit...kalau msuk l2s,cam pulley pkai yg bleh laras tu,kalau set top,pick up nnti jdi kurang ye?lgi 1,cam pulley ni tahan lsk mcm oem punya ke?.
ReplyDeleteSalam bro...nk tny skit...kalau msuk l2s,cam pulley pkai yg bleh laras tu,kalau set top,pick up nnti jdi kurang ye?lgi 1,cam pulley ni tahan lsk mcm oem punya ke?.
ReplyDeleteBro. Nak tanya. L9 ni gearbox guna 660 atau 850 ya?
ReplyDeleteSalam king..hehe..nak minta ilmu ckit bab enjin and gearbox.
ReplyDeleteFirst: nak masuk piston 1.0 pda enjin standart 850cc.piston apa yang okay?
Kedua: nak tukar clucth.clucth apa yg okay and klau tukar spoket(piring) gearbox yg besar sikit.adkh bole tmbah laju pda kereta or sebaliknya??
Salam BRO..nak tanya la,sy baru amik L9 turbo jbdet..masok kancil gearbox apa ye nk pakai,yg best...boleh suggest xbro gearbox apa....
ReplyDeleteHelo bos mau tanya ne..lau enjin 660 viva msuk block ej 1.0 boleh kah...tq
ReplyDeleteHello bos mau tnya skrg enjin 660 masuk injection l2s.masalah skrg bila jalan ok cuma lmbab sikit.tp bila dh lama matikan enjin .start blk susah hidup .knpa ya.adakah minyk lebih.mohon bantuan.
ReplyDeletesalam bos, nak tanya sikit, sekarang kancil saya masuk l2s stnd. if saya nk masuk block ej1000 sedap x?apa barang yang perlu sy tukar & untuk jangka hayat tahan lama ?
ReplyDeletesalam smua saya ada pertanyaan skrg mira saya L2s kawin block ED 850cc piston L2s semua sudah bikin.. persoalan saya timing belt guna apa klu L2s Tak cun pendek. Guna Timing belt Ed 10 atau Timing belt Ed 12valve
ReplyDeleteHhh
ReplyDeleteSalam nk tny..keta sy sekarang pkai enjin ej1000..klau nk masuk terbo bnyk ke kos dia?bnyk brng ke nk kna tukar?
ReplyDeleteSalam,bro..klau 850 nk jadi kn injection,ape yg perlu tukar da berapa kos?
ReplyDeleteSalam,head L2S tukar ke kancil 660 standard carburator..boleh tak gunakan wiring yg sedia ada itu?
ReplyDeleteSelamat malam... Saya nak tanya sikit macam mana nak cari wayar fuel pump untuk nak buat relay fuel pump..minta tunjuk ajar kwan2
ReplyDeleteBoss.. lokasi bengkel di mana...
ReplyDeleteBos macam mana nak sambung wiring enjin l2s dengan wiring body kancil 850 ye???bantuan tuan
ReplyDeleteSalam, nak Tanya, Kalau masuk gearbox Kelisa auto 4 speed Kat Kancil auto 850 ok tak?
ReplyDeleteRamai nohhh nk kacuk wiring 850 dgn L2 yaa...brg L2/L2s sekarang susah sgt cari,ada tu ada...tapi harga melambung,macam head L2s harga 600-700,belum lagi brg injection,tank,wiring,ecu lagi ...kalau bolt on 850 dgn brg2 L2s,sumpahh keluar banyak,dan puas hati ..
ReplyDelete